Autor |
Wiadomość |
Kacperoo
|
: 28 wrz 2013 09:28 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
Z czego dorobić oś do tylnego i przedniego koła ? Wymiary znam, średnicę gwintu również tylko problem z czego takie osie dorobić.Motorek to chińska biegówka 50ccm, najważniejsze to, żeby osie były mocne bo czasem lubie na koło go postawić, a dzisiaj w tylnym kole uwaliłem oś podczas odkręcania.A może dopasować oś od jakiegoś Japońskiego motocykla typu Honda CBR 125? Tylko musiałbym znać ich wymiary.Jak ktoś byłby tak łaskawy i dokładnie zmierzył albo podał mi wymiary osi z takiego motocykla to byłbym wdzięczy.
|
|
Na górę |
|
|
Marcino
|
: 28 wrz 2013 11:29 |
|
Motocyklowy guru |
|
|
Rejestracja: 30 gru 2010 06:11 Posty: 1092 Lokalizacja: Ściśle tajna Has thanked: 199 times Been thanked: 54 times
Car: B6N, Ducati 848, Ducati Monster 600, R6RJ10
Telefon: iPhone13PRO
Imię: Kiran
|
|
Na górę |
|
|
Kulfon
|
: 28 wrz 2013 11:39 |
|
Administrator |
|
|
Rejestracja: 14 kwie 2010 01:34 Posty: 2150 Lokalizacja: Kozłówek Has thanked: 124 times Been thanked: 159 times
Car: Yamaha FJ 1200
Imię: Micha³
|
proponuję pręt ze stali 42CrMo4, obrobioną skrawaniem (toczenie, gwintowanie i co tam potrzeba) a potem hartowaną indukcyjnie
Nie da się po prostu kupić nowej osi? to chyba będzie najlepsze rozwiązanie. Majątek to jakiś straszny nie jest.
http://motor-x.pl/czesci-do-motorowera, ... yam000--vp
|
|
Na górę |
|
|
Kacperoo
|
: 28 wrz 2013 11:41 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
Marcino, Tak kupie jakąś dedykowaną z gównolitu i za chwile robić to samo.Wole dołożyć więcej kasy i zrobić to raz, a porządnie bo nie chce żeby koło mnie wyprzedziło 100km od domu.Zresztą i tak mam je zmienić bo są rozwalone więc chce zrobić je z czegoś lepszego lub dopasować z Motocykla lepszej jakości.
Kulfon Hmm tylko gdzie taką stal zdobyć, bo podjechałbym do tokarza z tą stalą i dał zlecenie.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2013 11:48 przez Kacperoo, łącznie zmieniany 2 razy
|
|
Na górę |
|
|
Arek_M
|
: 29 wrz 2013 07:45 |
|
Prawdziwy rider |
|
Rejestracja: 17 lut 2013 04:19 Posty: 500 Lokalizacja: Czermin/Mielec Has thanked: 9 times Been thanked: 1 time
Car: oooo
Imię: Arek
|
|
Na górę |
|
|
domban
|
: 29 wrz 2013 11:56 |
|
Motocyklista z powołania |
|
|
Rejestracja: 11 wrz 2011 08:19 Posty: 961 Lokalizacja: Łańcut Has thanked: 6 times Been thanked: 53 times
Car: Bandit 400
Imię: Damian
|
A skoro się nie chciała odkręcić to albo była przeciągnięta, albo coś dziwnego utworzyło się na gwincie.
Pierwsze można wyeliminować odpowiednią siłą (na pewno nie nogą), a drugie przesmarowaniem gwintu odpowiednim specyfikiem.
Wtedy nic złego się nie stanie i prędzej się rozleci cała reszta.
_________________ "Domban, Podziwiam Cię za tą anielską cierpliwość, spokój i opanowanie. Powinieneś dostać jakąś nagrodę, bierzesz coś na uspokojenie, czy to po prostu kwestia przyzwyczajenia?"
|
|
Na górę |
|
|
Kacperoo
|
: 29 wrz 2013 12:20 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
domban, Producent nie podaje z jaką siłą dokręcać oś.Przy odkręcaniu pół obrotu dobrze dobrze się odkręciło, a póżniej nakrętka stanęła jak zatarty tłok który trzeba wybijać młotkiem.
|
|
Na górę |
|
|
domban
|
: 29 wrz 2013 12:57 |
|
Motocyklista z powołania |
|
|
Rejestracja: 11 wrz 2011 08:19 Posty: 961 Lokalizacja: Łańcut Has thanked: 6 times Been thanked: 53 times
Car: Bandit 400
Imię: Damian
|
No może niekoniecznie chodziło o konkretny moment obrotowy, ale na pewno bez dokręcania nogą.
A co do drugiego - jak nie smarujesz tłoka to się zaciera. Tak samo śruba - jak jest gorszej jakości to łatwiej doprowadzić do czegoś takiego, a żeby zapobiec składa się tylko idealnie czyste i natłuszczone/nasmarowane.
_________________ "Domban, Podziwiam Cię za tą anielską cierpliwość, spokój i opanowanie. Powinieneś dostać jakąś nagrodę, bierzesz coś na uspokojenie, czy to po prostu kwestia przyzwyczajenia?"
|
|
Na górę |
|
|
Kacperoo
|
: 29 wrz 2013 01:13 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
domban, Przykręcałem normalnie ręką, hmm piasku tam nie pakowałem było czysto.
|
|
Na górę |
|
|
Kulfon
|
: 29 wrz 2013 01:32 |
|
Administrator |
|
|
Rejestracja: 14 kwie 2010 01:34 Posty: 2150 Lokalizacja: Kozłówek Has thanked: 124 times Been thanked: 159 times
Car: Yamaha FJ 1200
Imię: Micha³
|
Kacperoo, najprędzej to pewnie Centrostal w Rzeszowie.
a jeśli nie 42CrMo4 , to (może nawet lepsze będą) 35HM albo 40HM. Mogą być nawet wstępnie ulepszone cieplnie (40HM ulepszona do 30 HRC to 40HMT). Tudzież jakaś stal do nawęglania.
Taką stal 40HMT na tokarce da się jeszcze obrobić (zresztą często ostatnio taką męczę w pracy ).
Samo wykonanie na tokarce to jest pikuś, kluczem jest hartowanie indukcyjne, lub odpowiednie nawęglanie (w przypadku stali do nawęglania).
Chodzi o to, zeby na powierzchni osiągnąć twardość 50-55 HRC, tak do głębokości ok. 0.5-1mm, natomiast rdzeń żeby miał w okolicy 30 HRC. Daje to powierzchnie odporną na ścieranie i wybijanie, usztywnia oś. Natomiast miększy rdzeń daje odporność na pęknięcie przy lekkim ugięciu.
No i jeśli będzie oś już po hartowaniu, to wtedy tylko szlifierka do wałków. Tokarka się tego nie złapie. A co za tym idzie, tokarz musi zostawić naddatek do 1mm, bo przy hartowaniu istnieje spore prawdopodobieństwo, że oś po prostu się lekko powygina.
No i hartowanie indukcyjne, żeby zahartować tylko powierzchnię, a nie cały materiał na wskroś jak przy zwykłym hartowaniu.
Ogólnie nie taki prosty temat
Na upartego można jeszcze spróbować zrobić z 40HMT na gotowo bez hartowania. Ale przed założeniem warto by zrobić próbę jak to będzie wytrzymałe na zginanie, bo ciężko mi powiedzieć czy na 100% wystarczy twardość 30 HRC. (dla porównania, zwykły przeciętny pręt stalowy ze zwykłej stali konstrukcyjnej ma około 5 HRC. Natomiast szalki łożysk około 60-65 HRC)
Tylko pytanie czy to się opłaci, skoro można kupić ośkę gotową za ok.20 zł
|
|
Na górę |
|
|
Kacperoo
|
: 29 wrz 2013 01:38 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
Kulfon, Można kupić gotowy gównolit za 20zł, ale czy warto jak zaraz pewnie odejdzie do krainy żaru w hucie ?
|
|
Na górę |
|
|
arsan
|
: 29 wrz 2013 03:44 |
|
Początkujący rider |
|
Rejestracja: 02 kwie 2012 08:00 Posty: 45 Lokalizacja: Sędziszów Młp Has thanked: 3 times Been thanked: 2 times
Car: Suzuki SV650N
|
Kulfon, on ma 15 lat, a ty mu robisz mini wykład o twardości Rockwella i obróbce cieplnej i cieplno-chemicznej stali, przecież on i tak nie wie o czym piszesz.
Kacperoo, skoro ktoś produkuje te osie to widocznie można je zakładać i na nich jeździć. Przecież testy jakości muszą one przechodzić.
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2013 03:45 przez arsan, łącznie zmieniany 1 raz
|
|
Na górę |
|
|
Kacperoo
|
: 29 wrz 2013 05:19 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
arsan, Hmm tu się mylisz bo rozumiem :p W Chinach test jakości to sprawdzenie czy w pudełku są wszystkie.Oni nawet o czymś takm jak kontrola jakości nie mają pojęcia.
|
|
Na górę |
|
|
Kulfon
|
: 29 wrz 2013 06:51 |
|
Administrator |
|
|
Rejestracja: 14 kwie 2010 01:34 Posty: 2150 Lokalizacja: Kozłówek Has thanked: 124 times Been thanked: 159 times
Car: Yamaha FJ 1200
Imię: Micha³
|
arsan, bo próbuje mu w ten sposób nakreślić, że dorabianie mija się z celem biorąc pod uwagę cenę oryginalnej osi
No i jak się uprze przy tym dorabianiu to może coś mu się zapamięta i jak odda do "fachowca Józka", nagada mu o HRC, hartowaniu indukcyjnym to Pan Józek nie odwali chały z byle błota albo wręcz się nie podejmie roboty, bo zwyczajnie nie będzie posiadał do tego odpowiedniego sprzętu
I nadal będę się upierał przy tym, że dorabianie to gra nie warta świeczki. Co innego gdyby to kosztowało choć ze 100 pln.
Kacperoo, żeby oś, nawet z chin, miała jakikolwiek atest, musi przejść na samym początku badania jakościowe. A i w późniejszych terminach kontrole być muszą. Biurokracja jest na całym świecie.
Wiadomo, że nie każda sztuka jest kontrolowana, ale niechby to była wyrywkowa kontrola raz na tysiąc sztuk.
I ten "gównolit" za 20 zł ma wystarczyć. Nikt nie robi części, które mogły by zagrażać bezpieczeństwu człowieka, bo za to mogły by wysokopostawione głowy polecieć. I taki "gównolit" za 20 zł będzie się nadawał jeśli użytkować go zgodnie z jego przeznaczeniem.
Natomiast gumowanie nie jest zgodne z przeznaczeniem A i tutaj sądzę, że nawet dorabiana oś wiele nie pomoże. Chyba, żeby zrobić z jakiegoś stopu tytanu. Ale wtedy jeśli nie puści oś, to puści coś innego. Felga, rama, zawieszenie...
Poza tym zauważ... Stawiałeś na koło, ale oś uwaliłeś przy odkręcaniu. A w chińskiej pierdziawce oś też napewno była chińska. Czyli taka kupiona za 20 zł z "gównolitu" też stawianie na koło wytrzyma, a urwie się co najwyżej przy odkręcaniu (jak znowu zapomnisz nasmarować przed skręceniem - przy okazji polecam smar grafitowy lub miedziany )
|
|
Na górę |
|
|
Kacperoo
|
: 29 wrz 2013 07:19 |
|
Łykacz kilometrów |
|
Rejestracja: 31 mar 2013 04:14 Posty: 88 Lokalizacja: Mielec Has thanked: 6 times Been thanked: 3 times
Car: Peugeot XR6 125
Telefon: 724630949
Imię: Kacper
|
Kulfon, Ale ja rozwaliłem oś z tyłu.Dobra przekonaliście mnie kupie tA oś.Na was zawsze można polegać
|
|
Na górę |
|
|